Op 31 maart was de omloop van de Braakman. De eerste wedstrijd van de clubcompetitie 2012!

 Om 12 uur stonden we met 5 renners aan het vertrek van de omloop van de Braakman. De renners waren ruim op tijd aanwezig om zich rustig te kunnen voorbereiden op wat een zware wedstrijd beloofde te worden. Met een temperatuur van rond de 10 graden en een stevige noord westen wind, windkracht 5 tot 6. De mannen van TML de Dommelstreek waren van plan om het direct na de neutralisatie op de kant te zetten wat bleek aan de 6 renners van hen die zich op de eerste rij hadden geposteerd. Onze renners waren van te voren ingelicht om op tijd op appel te zijn, maar zo vroeg als ze hier al stonden had ook ik niet verwacht, gelukkig was het niet direct feest na de neutralisatie maar duurde het even zodat iedereen wel de mogelijkheid had om van voren te komen.

 

In de neutralisatie gebeurde gelukkig geen gekke dingen en toen de wedstrijd vrij gegeven werd ontstond er een periode van hard rijden en wringen om maar van voren te zitten op de eerste van 19 kasseistroken. Tegen de verwachting van uw ploegleider van de dag duurde het zowaar 5km langer dat het hele veld uit elkaar spatte.

In de auto voelden we ons redelijk gelukzalig, iedere renner die we voorbij moesten was er geen van ons totdat na een kilometer of 20 we ineens Jeroen voor ons zien rijden die helaas opgehouden was door een valpartij voor hem. De koers wacht op niemand en zeker niet op iemand die achter een valpartij zat... Dus, door, door, door was het motto. Er werd hard en hectisch gekoerst. Een aantal kleinere valpartijen verder kwamen we Ruud tegen. Na 30km ging voor hem ook het lichtje uit. 2 down maar nog steeds 3 to go....

De koers is ondertussen in een beslissende plooi gevallen en we horen over de communicatie dat ons aller Jan op kop van de groep door komt bij de ravitaillering in achtervolging op de twee waaiers voor hem. In de kopgroep hadden we Jens zitten en alleen van Bruce hadden we nog niets gezien of gehoord. Omdat Jens ons in de kopgroep vertegenwoordigde moesten wij als ploegleiding zover mogelijk naar voren. Dus, groepen en renners voorbij... Hé daar rijdt Bruce ineens, hij wuift met zijn hand maar omdat wij door moeten zien we geen mogelijkheid om het raam open te draaien en even een gezellig praatje met hem te maken. Achteraf blijkt dat hij na een kleine 120km is afgestapt na eerst een lekke band te hebben gehad snel geholpen door de neutrale wagen maar daarna ook nog de pech van een valpartij. Zeker na de revalidatie die hij achter de rug heeft na een eerdere ernstige val toch even schrikken voor hem denk ik. Wel is hij na zijn lekke band terug gekomen in de groep van Jan en zelfs toen nog doorgestoken naar de groep ervoor. Chapeau! Ondanks de verwachting van Bruce zelf dat hij wel kort zou kunnen eindigen was hij tevreden over zij prestatie en dus ik ook!

Hetzelfde gold voor Jan, iets eerder dan Bruce trok onze ancient in de remmen na ook een goede prestatie te hebben verricht. Op foto's die ik gezien had sleurde hij behoorlijk op kop van zijn groep, lees eerder ook al het relaas uit de bevoorrading en zie dat hij goed bezig is, zich niet verstopt en durft af te zien... Als het dan na 100 km voorbij is in een wedstrijd die meer dan 100 renners niet uitrijden is er genoeg hoop voor de toekomst! Tik 'm aan ouwe!

Ondertussen zijn wij tot bij de kopgroep gekomen waar Jens zit, meteen de eerste kopgroep uit de wedstrijd en ook meteen de beslissing in de wedstrijd, zoals al gedacht voor de start dat er niet meer plaats in de eerste groep zou zijn dan voor een man of 25... 26 man rijden voorop, als wij eenmaal achter de groep zitten zien we heel de tijd een sterke Jens, bij het opdraaien van de kasseien af en toe een beetje te ver van achter naar ons idee, maar goed... Wij zitten maar inde auto en hij zit toch maar bij de eersten als jonge belofte!! Op een gegeven moment wordt er niet meer gereden in de kopgroep en gaan we even naar voren, praten met Jens en nog een laatste bidon afgeven. Hij geeft aan dat hij het zwaar heeft. Het is dan nog een uur koers en dat wijst er wel al op dat hij niet zal winnen vandaag. Als even later de koers dan ook weer op gang getrokken wordt en er van achter steeds meer renners moeten lossen in de kopgroep zien we het karakter van Jens, steeds als we denken de volgende zal Jens zijn is het toch weer een andere coureur die de rol moet lossen, namen als Hans Dekkers en Job Vissers zakken door het ijs nog voor het talent dat we van Baby Dump hebben mogen lenen.

Bij het ingaan van de drie plaatselijke ronden is ook Jens eraan voor de moeite, door toedoen van wat ploegleiders komen er uit de achterhoede nog wat renners terug en rijdt hij de laatste kilometers naar de finish met eerst drie man en later komen daar nog een aantal andere bij, de eersten lopen verder weg en vanachter wordt het toch nog spannender dan verwacht. Jens eindigt op een hele knappe 21 plaats, als je de buitenlanders ertussen uit zou halen zelfs 14e. Een hele knappe prestatie!!! (als renners die nu dmv hun ploegleider terug zijn gekomen gediskwalificeerd zouden worden rijdt hij zeker bij de eerste 10 Nederlanders, maar niet getreurd de volgende keer doen wij het zo en klagen we ook niet)

Hierdoor rijden we waarschijnlijk volgende wedstrijd in de 7e of 8e ploegleiderswagen en staan we mooi bovenin het klassement. Hopelijk kunnen we dit met zijn allen vast houden en/of verder uitbouwen als we wel gewoon met 7 man kunnen starten en als er wedstrijden komen waarin iets minder geduwd en getrokken moet worden voor je positie. Maar ook hebben de renners vast geleerd van deze kilometers!

 

Al met al een geslaagde expeditie naar het verre Zeeuws Vlaanderen!

 

DMC Firewall is developed by Dean Marshall Consultancy Ltd